השנה יתקיימו שני ימי סדנאות:
*ניתן להירשם לשני ימי הסדנאות או לאחד מהם
*מיקום מדוייק יימסר בהמשך
*נא להגיע לימי הסדנאות עם מחשבים ניידים
תוכנית יום סדנאות
17.7.25
09:15 – 09:00
התכנסות
09:30 – 09:15
דברי פתיחה
11:30 – 9:30
סדנה לבחירה:
Moving from Teaching to Guidance in the Age of Artificial Intelligence: A Practical Experience in Self-Directed Learning
תום הגלעדי – מכללת דוד ילין, אמנון גלסנר -Kaye College
סדנת הכנת סרטוני Worked Examples למתחילים
שרון גל
12:00 – 11:30
הפסקה
14:00 – 12:00
סדנה לבחירה:
בינה מלאכותית יוצרת כטכנולוגיה משבשת להשכלה הגבוהה
אורית חזן, יעל ארז – הטכניון
לא רק GPT – העשרת תהליכי למידה וחקירה באמצעות בינה מלאכותית
אבינועם עמית-יוסף, HIT
This interactive workshop explores how heutagogy (self-determined learning) supported by artificial intelligence is reshaping the teacher's role as a learning facilitator. The 75-minute session consists of three main components: a live demonstration of AI-assisted inquiry-based learning using language models to investigate topics like rainbow formation; a practical experience where participants work in triads (documenter, learner, and guide) to explore self-selected topics using AI tools; and a reflective discussion examining the learning process, technology's role, and the evolving nature of educational guidance. Throughout the workshop, facilitators provide technical support and encourage metacognitive reflection. Participants will gain practical experience in self-directed learning facilitation, develop a deeper understanding of the learner-AI-guide triangle, acquire practical tools for designing guidance processes in the AI era, and gain insights into the potential and challenges of integrating heutagogical learning with AI tools. This workshop demonstrates the transition from traditional teaching to learning facilitation, allowing educators to experience firsthand the potential of AI integration in self-directed learning processes
תום הגלעדי הוא מרצה, יועץ ומומחה לשילוב בינה מלאכותית במערכות חינוך, אקדמיה וארגונים. לשעבר מנהל בית ספר וסגן ראש פסג"ה, מלווה כיום תהליכי שינוי, הכשרות וחדשנות פדגוגית עם התמחות באתיקה, טכנולוגיה ולמידה מותאמת לעידן הבינה המלאכותית
בוגר תואר שני ושלישי בתחום הארגומנטאציה בלמידה באונ העברית בירושלים במוקד קוגניציה, הוראה ומחשב. ריכז במכללת קיי את לימודי החינוך והיה ראש התוכנית לחינוך בלתי פורמלי. הנחה בתוכניות שח"ף ( הסבת אקדמאים), שבילים ותוכניות תואר שני. מתנסה, מנחה, חוקר ומפרסם בתחומים של חשיבה מסדר גבוה( יצירתית וביקורתית) גם בשילוב טכנולוגיה, סביבות pbl ויוטגוגיה ( למידה בהכוונה עצמית), כיום בסיוע AI. לימד עד לאחרונה גם באונ בן גוריון במחלקה לחינוך ובתוכנית ניהול ויישוב סכסוכים
רוצים ליצור סרטוני פתרון תרגילים לתלמידים שלכם אבל לא יודעים מאיפה להתחיל? מחקרים מראים שסרטונים כאלה הם מהאהובים ביותר על תלמידים – הם מסייעים בהבנת החומר ומחזקים את הביטחון בלמידה. עבורנו, המורים, מדובר בכלי שחוסך זמן, מאפשר להסביר כל תרגיל לעומק ומעשיר את חוויית הלימוד. אם עניתם "כן" אבל אתם מרגישים קצת חסרי ביטחון בפן הטכנולוגי הגעתם למקום הנכון!
בואו ללמוד איך ליצור סרטוני פתרון בצורה פשוטה, לגלות טיפים ליצירת סרטון ביתי באיכות טובה ולהכיר כלים שיעזרו לכם לבנות ספריית פתרונות נגישה ומועילה לתלמידים שלכם.
זה הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים!
…
עם חדירתה של הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI, GenAI) כמעט לכל תחום בחיינו, גם ההשכלה הגבוהה נצבת בפני אתגרים משמעותיים ועליה להתמודד עם שאלות מהותיות הניצבות בפניה. בפרט, נראה כי GenAI מהווה עבור השכלה הגבוהה טכנולוגיה משבשת. משמעותה של טכנולוגיה משבשת היא שבעקבות הופעתה, מודלי פעולה קיימים מוחלפים במודלים חדשים. תכונתה המשמעותית של טכנולוגיה ההופכת אותה לטכנולוגיה משבשת היא שבנוסף לעובדה שהיא משפרת תהליכים קיימים, היא מאפשרת להשיג שיפור זה בעלות נמוכה יותר מבחינת מחיר, זמן ומאמץ. חשוב להבין: לא קיימת בחירה האם לאמץ טכנולוגיה משבשת או לא לאמצה; בפני המתלבטים האם לאמצה, קיימות שתי אפשרויות – אימוץ או הישארות מאחור.
על מנת להראות כי GenAI מהווה טכנולוגיה משבשת עבור מערכות חינוך בכלל ועבור ההשכלה הגבוהה בפרט, ננתח בסדנה 10 תיאוריות קוגניטיביות, מודלים פדגוגיים ומערכות כישורים, ונראה כיצד מנקודת המבט של כל מודל/תיאוריה/מערכת, לא רק ש- GenAI משפרת תהליכי הוראה ולמידה בהשכלה הגבוהה, אלא בנוסף, השיפור מושג בעלות נמוכה יותר מבחינת מחיר, זמן ומאמץ של המלמדים והלומדים. להערכתנו, הסדנא תהוה פלטפורמה שתקדם את השיח על עתיד ההשכלה הגבוהה בעידן ה- GenAI כמו גם תקדם שתופי פעולה בין דיסציפלינות באופן שלא ניתן היה לדמיין רק לפני שנתיים – כאשר ה- GenAI הגיעה לעולם.
פרופ' אורית חזן היא חברת סגל בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. תחום המחקר שלה הוא הוראת מדעי המחשב, הנדסת תוכנה ומדעי הנתונים. עד היום פרסמה כ- 150 מאמרים בז'ורנאלים מקצועיים ובאסופות מאמרים של כינוסים, ושמונה ספרים.
בשנים 2007-2010 כיהנה כיו"ר וועדת המקצוע של מדעי המחשב בתיכון בישראל.
בשנים 2011-2015 פרופ' חזן כהנה בתפקיד דיקנית הפקולטה; במהלך כהונתה, שינתה היחידה האקדמית את מעמדה ממחלקה לפקולטה. בשנים 2017-2020 כהנה פרופ' חזן בתפקיד דיקנית לימודי הסמכה של הטכניון. מנובמבר 2023 היא עומדת בראש פורום "חינוך בחירום" במסגרת מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית.
יעל ארז היא מרצה בפקולטה למדעי המחשב בטכניון וחברת סגל במחלקה להנדסת חשמל במכללה להנדסה בראודה בכרמיאל. כיום היא דוקטורנטית במחלקה לחינוך למדעים וטכנולוגיה בטכניון, בהנחייתה של פרופ' אורית חזן.
בסדנה זו, נלמד על מספר כלים המאפשרים לנו להעשיר תהליכי חקר ולמידה עצמאית ומונחית באמצעות AI. נראה איך ניתן לקרוא מחקרים ומסמכים במהירות ואף להאזין לניתוחים שלהם באמצעות כלים כדוגמת elicit, scispace ו-notebookLM. נראה איך ניתן לקיים סיעור מוחות בין מומחים שונים באמצעות Stanford Storm. ונדבר על הדגשים החשובים שיש לשים לב אליהם כשמתבססים על בינה מלאכותית כמקור מידע או כמסכם שלו.
בעל תארים ראשון ושני בטכנולוגיות למידה, מרצה כעשור בתחומים שונים, ובשנים האחרונות ממוקד בשיפור תהליכי עבודה, הוראה ולמידה באמצעות בינה מלאכותית.
תוכנית יום סדנאות
30.7.25
09:15 – 09:00
התכנסות
09:30 – 09:15
דברי פתיחה
9:30-11:30
שילוב בינה מלאכותית יוצרת בהערכה בקורסים מוטי תוכנה בהשכלה
הגבוהה
אורית חזן, יעל ארז – הטכניון
12:00 – 11:30
הפסקה
13:30 – 12:00
סדנה לבחירה:
הוראה מותאמת אישית בעזרת בינה מלאכותית – כלים למרצים ולמפתחי למידה
מורן יעקובוביץ'
בינה מלאכותית ככלי עסקי – כלים ליצירת תוכן מותאם אישית
שני סבח
עידן הבינה המלאכותית היוצרת (במ"י) מציב בפני מוסדות ההשכלה הגבוהה הזדמנויות חדשות לצד אתגרים משמעותיים. בפרט, אתגרים והזדמנויות אלה באים לידי ביטוי בקורסים מוטי תוכנה אותם לומדים סטודנטים למדע והנדסה החל משנת הלימודים הראשונה ובחלק מהתחומים, במהלך כל למודיהם. האתגרים וההזדמנויות מתעצמים בקורסים מוטי תוכנה לאור העובדה שבמ"י מייצרת קוד באיכות מצויינת, שעולה על איכות הקוד המיוצר על ידי הסטודנטים, לפחות בשלבים הראשונים של לימודיהם. וכך, מחד, שימוש בכלי GenAI מאפשר הוראה מותאמת אישית, משוב מיידי, חיזוק מיומנויות מסדר גבוה, ניתוח ביקורתי והבנה מעמיקה של עקרונות תכנותיים. מעבר לכך, סטודנטים יכולים לכתוב קוד במהירות וביעילות במקום להתמקד רק בתחביר או בהמרת דרישות לקוד. מנגד, שימוש בכלי במ"י עלול להוביל לתלות בטכנולוגיה,
להימנעות מפתרון בעיות, ולהורדת רמת המעורבות בתהליכי למידה פעילה. בהקשר להערכה בקורסים מוטי פיתוח תוכנה, סוגיות של יושרה אקדמית ופיקוח על מקוריות הקוד הופכות למורכבות יותר, עובדה המחייבת התאמות במבחנים ובמטלות.
על כן, אחד האתגרים המרכזיים עבור מרצים ומוסדות אקדמיים בכלל ובפרט, בקורסים מוטי תוכנה, הוא כיצד לשלב במ"י בצורה מושכלת כך שתתמוך בלמידה ולא תחליף אותה, תוך התאמת שיטות ההערכה.
הסדנה תתמקד בשלוב כלי במ"י בהערכה בקורסים מוטי תכנות, תוך זיהוי הזדמנויות ואתגרים, ושיתוף בדוגמאות של פתרונות שיושמו. בנוסף, המשתתפים יתנסו בניסוח בעיות להערכה בקורסים מוטי תוכנה ויתקיים דיון בעקרונות הפדגוגיים החשובים ליישום בהקשר זה.
פרופ' אורית חזן היא חברת סגל בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. תחום המחקר שלה הוא הוראת מדעי המחשב, הנדסת תוכנה ומדעי הנתונים. עד היום פרסמה כ- 150 מאמרים בז'ורנאלים מקצועיים ובאסופות מאמרים של כינוסים, ושמונה ספרים.
בשנים 2007-2010 כיהנה כיו"ר וועדת המקצוע של מדעי המחשב בתיכון בישראל.
בשנים 2011-2015 פרופ' חזן כהנה בתפקיד דיקנית הפקולטה; במהלך כהונתה, שינתה היחידה האקדמית את מעמדה ממחלקה לפקולטה. בשנים 2017-2020 כהנה פרופ' חזן בתפקיד דיקנית לימודי הסמכה של הטכניון. מנובמבר 2023 היא עומדת בראש פורום "חינוך בחירום" במסגרת מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית.
יעל ארז היא מרצה בפקולטה למדעי המחשב בטכניון וחברת סגל במחלקה להנדסת חשמל במכללה להנדסה בראודה בכרמיאל. כיום היא דוקטורנטית במחלקה לחינוך למדעים וטכנולוגיה בטכניון, בהנחייתה של פרופ' אורית חזן.
הטמעת בינה מלאכותית (AI) בחינוך פותחת אפשרויות חדשות ליצירת חוויות למידה מותאמות אישית, המסייעות בהנגשה, מעורבות וייעול תהליכי ההוראה. בסדנה זו נציג כיצד כלים מבוססי AI, כגון ChatGPT, Canva AI, וכלים נוספים ללמידה אדפטיבית, יכולים לסייע ביצירת חומרים לימודיים מותאמים אישית, הערכות חכמות וניתוח התקדמות הלומדים. המשתתפים יתנסו באופן מעשי בכלים אלו, תוך התייחסות לשיקולים אתיים ולדרכי יישום בהוראה באקדמיה ובחינוך המיוחד.
…
הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) משנה את פני ההשכלה הגבוהה ומעצבת גם את עולם העסקים של המחר, כשהיא פותחת אפשרויות חדשות להוראה, למידה, הערכה ויצירת ערך מותאם.
בסדנה בינה מלאכותית ככלי עסקי – כלים ליצירת תוכן מותאם אישית, המשתתפים ייחשפו לכלים חינמיים מבוססי בינה מלאכותית, המאפשרים התאמה אישית של תכנים ללומדים מגוונים, ייעול תהליכי הוראה ומתן משוב אוטומטי תוך הכנה לעולם שבו AI הופך להיות חלק בלתי נפרד מקבלת החלטות, תכנון אסטרטגי וניהול ידע.
הסדנה תתקיים במתכונת אינטראקטיבית, ותשלב הדגמות חיות, התנסות מעשית ודיון פתוח על אתגרים והזדמנויות בשימוש ב־AI ליצירת חומרי למידה מותאמים, תכנון תוכן דינמי, ניהול פרויקטים ותוכניות עבודה הן בהקשר האקדמי והן כבסיס להשתלבות מוצלחת בעולם העסקי המתחדש.
יועצת אסטרטגית ארגונית לצמיחה עסקית. מומחית באסטרטגית חווית לקוח וחדשנות דיגיטלית מבוססת AI.